AI levert nu nog weinig extra winst op Analisten van Fidelity International laten in een interne enquête weten dat ze van AI in 2025 nog geen significante impact op de winstgroei van bedrijven verwachten. Over een paar jaar zal dat wel anders zijn. Vooral de gezondheidszorg en financiële sector profiteren. 5 maart 2025 08:00 • Door IEXProfs Redactie Algemeen wordt verwacht dat kunstmatige intelligentie (AI) een grote sprong voorwaarts op zal leveren voor de productiviteit, economische groei en winstgevendheid van bedrijven. De vraag is alleen wanneer. De analisten van Fidelity International denken dat er in 2025 nog weinig van te merken zal zijn. Alleen de grote technologiebedrijven profiteren al vol van de hoge investeringen in AI. 72 procent “Een grote meerderheid van onze analisten (72 procent) verwacht dat AI dit jaar nauwelijks impact zal hebben op de winstgevendheid van de bedrijven die zij volgen”, schrijft Fidelity in het rapport AI’s big breakthrough won’t happen this year. “AI blijft op dit moment meer een modewoord dan een winstprikkel”, zegt Evan Delaney, een analist op het gebied van telecom, media en technologie. Toch verwacht hij dat AI dit jaar een gematigd positief effect zal hebben op de winstgevendheid van de bedrijven die hij volgt, vooral dankzij de automatisering van callcenters en andere klantendiensten. Autosector In de industrie speelt het nog minder een rol, blijkt uit een commentaar van Alan Zhou, een analist voor de autosector. “Automatisering wordt al jaren op grote schaal gebruikt bij de assemblage van auto's, maar AI wordt daarbij nog nauwelijks gebruikt.” Volgens hem kan AI zeker nuttig zijn, onder andere bij de ontwikkeling (R&D) van nieuwe producten, maar tot nu toe is daar niets van te zien. Retail Andrew Hall, een analist die zich specialiseert in Noord-Amerikaanse supermarkten en andere winkels, zegt dat AI in zijn sector vooral gebruikt wordt om promoties en prijsstellingen te optimaliseren, maar hij voegt eraan toe dat er weinig bewijs is van een wezenlijke verandering in de effectiviteit van reclame. Een andere analist voor de consumptiesector, Louis Lee, zegt dat bedrijven in Zuidoost-Azië weinig gebruikmaken van AI vanwege de lage arbeidskosten in de regio. Mijnbouw Sam Heithersay, die Australische metaal- en mijnbouwbedrijven volgt, zegt dat sommige van hen AI gebruiken om de productiviteit van mijnen en het gebruik van het elektriciteitsnet te verbeteren, maar dat dit nog in de kinderschoenen staat. Interessant is dat veel van de Fidelity-analisten aangeven dat bedrijven wel veel geld uitgeven aan AI, maar dat het nog weinig wordt ingezet in de praktijk. Dat werkt in het voordeel van de techbedrijven die AI-diensten en -producten verkopen. De grootste uitgaven worden gedaan in de ict-sector, financiële sector en communicatiediensten. Over vijf jaar is alles anders Het feit dat AI in 2025 nog weinig baten oplevert, zegt niks over de langere termijn. De Fidelity-analisten zien over een periode van 5 jaar wel degelijk een significante impact op de economie. Sectoren die eruit zullen springen qua productiviteit zijn de gezondheidszorg en financiële sector. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 05 feb Nee, water is het nieuwe goud Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."
Impactbeleggen 05 feb Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."
Impactbeleggen 28 nov Het enorme potentieel van nature-based finance Hadewych Kuiper van Triodos IM breekt een stevig lans voor nature-based financieringen. Het is volgens haar de enige manier om de afbraak van de natuur te stoppen. Daarnaast biedt het ook financieel rendement.
Opinie 22 okt Financiële sector is het probleem én de oplossing voor de natuur Volgens Hadewych Kuiper van Triodos IM kan de klimaatcrisis alleen worden gekeerd als we de natuur weten te herstellen. Daarvoor is de financiële sector dringend nodig. Winstgevende duurzame projecten liggen voor het oprapen.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.