Consument + Trend = Rendement ING Daily Consumer Goods en Robeco Global Consumer Trends verschillen flink, maar behoren beide tot de topperformers. 20 april 2011 11:00 • Door Peter van Kleef Consumententrends zijn het helemaal. Steeds meer fondshuizen hebben ontdekt dat de consument een belangrijke rol speelt en daarom neemt het aanbond van beleggingsfondsen die dit thema bespelen snel toe. Nederland kent al wat langer een aantal beleggingsfondsen dat zich specifiek richt op de consumentenbestedingen. ING en Robeco lanceerden in respectievelijk 2003 en 2004 een fonds voor aandelen in de categorie consumentengoederen: ING Daily Consumer Goods en Robeco Global Consumer Trends. Door de goede performance van de afgelopen jaren komt het thema consumentengoederen weer prominent op de radar van beleggers. Daarbij natuurlijk een handje geholpen door de demografische trends in opkomende landen. Daarbij moet meteen de kanttekening worden geplaatst dat beide fondsen slechts een bescheiden weging hebben weggelegd voor de Aziatische beurzen. ING belegt voor ruim 13% van het fondsvermogen in Groot-Azië, Robeco doet er een procentje meer bij. Ter vergelijking, Morgan Stanley Global Brands heeft slechts 3% direct in de regio, maar JP Morgan Global Consumer Trends bijna 29%. Overigens zegt dat cijfer weinig over de echte (totale) exposure naar de Aziatische huishoudportemonnee, want veel Aziaten kopen hun luxe hebbedingetjes in Europa. De geografische verdeling die ING en Robeco voor hun fondsen toepassen zijn bijna op elkaar te leggen. Voor Groot-Europa is het 38% om 37% en Noord-Amerika allebei 48%. Dat betekent niet dat het rendement van de twee fondsen ook als twee synchroonzwemsters bewegen. Zelfde rendement, groot verschil in aanpak De afgelopen twee jaar deed Jack Neele (Robeco) het met zijn fonds veel beter dan Huub van der Riet (ING IM). In 2010 behaalde het Robeco-fonds 35,5% rendement tegen 18,3% voor de Haagse concurrent. Een jaar eerder was het verschil nog groter: 59,5% om 31,5%. In de drie jaar daarvoor deed ING Daily Consumer Goods het juist beter dan Robeco Global Consumer Trends. In 2007 en 2008 was het verschil niet heel groot, respectievelijk 1% en 3,5% in het voordeel van het ING-fonds, maar in crisisjaar 2008 bleef het fonds van Van der Riet toch een behoorlijk stuk beter liggen: -24,1% om -42,2%. De optelsom leert dat over de afgelopen vijf jaar het verschil verwaarloosbaar was. Het ING-fonds steeg 41,25% in waarde, het Robeco-fonds 43,03% – maar bij hogere volatiliteit. De vraag is waar die verschillen in zitten. In elk geval niet in de allocatie over de drie grootste continenten. De portefeuilles verschillen ondanks dat als dag en nacht. Belangrijkste verschil is wel dat ING Daily Consumer Goods zich op de bovenkant van de sector richt, met alle grote – en over het algemeen wat defensievere namen – terwijl Robeco Global Consumer Trends met één been in het midcapsegment staat en de topholdings ook namen omvat die niet heel bekend klinken. De bullmarkt van aandelen in het algemeen sinds maart 2009 en het momentum van smallcaps in het bijzonder hebben zijn fonds flink vooruit geworpen.Het ING-fonds zit voor zo’n 95% in blue chips en largecaps en slechts voor 5% in midcaps. De top-10 posities zijn goed voor 66% van het fondsvermogen en bestaat uit klinkende namen als Nestlé, PepsiCo, Procter & Gamble, Philip Morris, Imperial Tobacco en Unilever. Eten, drinken, roken. Het Robeco-fonds is veel meer gespreid en houdt slechts 21% aan in blue chips, nog eens 40% in largecaps en liefst 29% in midcaps. Robeco-fonds volatieler, hipper en tikje duurder De top-10 weegt voor slechts 24% mee en bevat, naast Google en Apple namen als Direct-tv, Kabel Deutschland en Cablevision. Het fonds heeft met andere woorden een duidelijke flirt met de technologiesector lopen. Dat heeft Jack Neele de afgelopen jaren geen windeieren gelegd, maar levert wel een duidelijke hoger risicoprofiel op. Hoewel beide fondsen op het eerste gezicht tot dezelfde categorie behoren (‘fruit’), zijn ze inhoudelijk moeilijk te vergelijken (‘appels en peren’). Het aardige daarvan is dat de fondsen goed te combineren zijn. Beide fondsen zullen sterk meebewegen met de aandelenmarkt an sich. Maar duidelijk is dat Robeco Global Consumer Trends een stuk minder defensief is dan ING Daily Consumer Goods. De rendementen zijn daarvan het bewijs. Het ING-fonds is dan ook beter geschikt voor beleggers die vanuit de verdediging willen opereren en toch een graantje mee willen pikken van de consumententrends. Huub van Riet gaat de honneurs van Tycho van Wijk waarnemen als beheerder van ING Global Opportunities Fund. Maar met de opzet van het ING-fonds mag een nieuwe eindverantwoordelijke op de stoel van dit fonds weinig verschil maken. Beide fondsen behoren tot de categorie Hollands Glorie. In elk geval laten ze zowel hun peer group als de index achter zich. Wat de kosten betreft is Robeco iets duurder dan ING. De Total Expense Ratio is 1.50% om 1,70%, de beheervergoeding 1,40% om 1,50%. De opzet van de portefeuille (meer aandelen, meer midcaps) maakt die iets hogere kosten voor het Robeco-fonds acceptabel. Peter van Kleef was tot en met 2014 hoofdredacteur van IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Impactbeleggen 05 feb Nee, water is het nieuwe goud Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."
Impactbeleggen 05 feb Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."
Impactbeleggen 28 nov Het enorme potentieel van nature-based finance Hadewych Kuiper van Triodos IM breekt een stevig lans voor nature-based financieringen. Het is volgens haar de enige manier om de afbraak van de natuur te stoppen. Daarnaast biedt het ook financieel rendement.
Opinie 22 okt Financiële sector is het probleem én de oplossing voor de natuur Volgens Hadewych Kuiper van Triodos IM kan de klimaatcrisis alleen worden gekeerd als we de natuur weten te herstellen. Daarvoor is de financiële sector dringend nodig. Winstgevende duurzame projecten liggen voor het oprapen.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.