Slimme beleggers kopen biologisch Met een steeds zwaarder wordende wereldbevolking is het slim om te beleggen in bedrijven die gezond voedsel bedenken en verkopen. 26 juni 2015 09:00 • Door Hubert Aarts “Pink slime”, paardenvlees in uw runderbiefstuk, hamburgers met E.coli en “biologische” eieren van kippen die hun staart niet kunnen keren. Dat er binnen de voedingsindustrie van alles mis is, weet u ook. Maar de sector denkt met u mee. In antwoord op de obesitasproblematiek bijvoorbeeld, kondigde Coca-Cola onlangs aan voor 2020 de calorieën van al haar dranken met 10% te zullen verminderen. In een blikje cola gaan dan geen tien, maar negen suikerklontjes. Houdt u alvast rekening met het faillissement van Weight Watchers? Ondanks nieuwerwetse eetgewoonten als het Paleodieet en superfoods, is het onwaarschijnlijk (50% van de Europese bevolking heeft overgewicht of zelfs obesitas) dat de Weight Watchers-coaches binnen nu en afzienbare tijd zonder werk zitten. Plofkip met bijsmaak Maar grote internationals als Coca-Cola, Pepsi en McDonalds worden wel geraakt door de frisse, gezonde wind die door de westerse wereld waait. Tussen 2002 en 2011 groeide de productie van biologisch en gezond voedsel in de VS met 240%. Voor de conventionele voedingsindustrie kwam de groei op 3%. Producenten van junkfood en ongezonde frisdranken zagen hun populariteit dalen en dat werd ook op de aandelenmarkt gevoeld. De Amerikaanse markt voor gezonde en biologische voeding groeide tussen 2001 en 2011 jaarlijks met 14,8% (Bron: Raymond James, maart 2013). Er worden flinke premiums betaald. Net zoals de consument graag iets meer betaalt voor een premiummerk als Apple, investeert hij de laatste jaren ook graag wat extra’s in het eigen welzijn. Daarnaast stijgt de vraag naar verantwoord en duurzaam geproduceerd voedsel, omdat steeds meer mensen zich realiseren dat de huidige situatie gezien de sterk stijgende vraag naar voedsel wereldwijd niet houdbaar is en die plofkip toch wel een nare bijsmaak heeft gekregen. Smartfood De veranderende houding van consumenten in combinatie met toenemende regelgeving maakt dat steeds meer bedrijven zich aanpassen. Sommige spelers lopen daarin voorop. Denkt u aan leveranciers van elementaire voedingsstoffen als Lerøy Seafood, retailers als Whole Foods Market, kwaliteitstesters als Eurofins Scientific en verpakkingsrecyclers als RockTenn. Dergelijke bedrijven komen met tastbare oplossingen om bijvoorbeeld het energieverbruik te verminderen of voedselafval – momenteel een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel – te minimaliseren. Hun producten zijn Smart, zoals wij dat noemen: Sustainably Manufactured and Responsibly Transformed. De nadruk op maatschappelijk verantwoord gedrag en de beste praktijken op het gebied van milieu, maatschappij en deugdelijk beheer kan het rendement van een bedrijf verbeteren. Beleggers met oog voor de toekomst denken dus niet alleen in de supermarkt twee keer na, maar zorgen dat ook de bedrijven binnen hun beleggingsmandje klaar zijn voor de nieuwe vereisten voor de voedselindustrie. Hubert Aarts is Managing Director of Listed Equities bij Impax Asset Management, partner van BNP Paribas Investment Partners. Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies. Lees hier de volledige disclaimer van BNP Paribas Investment Partners. Deel via:
Assetallocatie 10 apr Pictet AM zag de S&P nog 10% extra dalen Omdat een recessie in de VS nadert, neemt Pictet AM het zekere voor het onzekere. Tenminste, dat was de verwachting vóór de plotselinge draai van president Trump gisteravond. De handelsoorlog van de VS met de wereld is teruggebracht tot 'slechts' met China.
Assetallocatie 09 apr Oase van rust Van de volatiliteit die de aandelenmarkt momenteel treft, heeft Rutger Brascamp, hoofd hypotheken van Aegon AM, duidelijk geen last. “Beleggen in hypotheken is een hele steady business. De verliezen zijn extreem laag.” Is er dan niets wat hij vreest?
Assetallocatie 09 apr Een volledige handelsoorlog of een beperkt conflict? Volgens Greg Hirt, Global CIO Multi Asset bij Allianz Global Investors, zijn dat de twee mogelijke scenario’s waar we rekening mee moeten houden. Wat zijn de beleggingsimplicaties?
Assetallocatie 07 apr Fifty-fifty kans op Amerikaanse recessie De kans op een recessie in de VS is na "Liberation Day" gestegen van 35% naar 50%. Volgens Jeffrey Schulze van ClearBridge is diversificatie de enige free lunch voor beleggers tijdens de onzekere maanden die voor ons liggen.
Opinie 06 apr Zoek dekking! De sombere reacties van DWS en Goldman Sachs op de Amerikaanse tarievenoorlog en de mondiale aandelenpaniek. Hoe verder? Waarin te beleggen?
Assetallocatie 03 apr Goudprijs nog niet aan plafond als onzekerheid aanhoudt Senior ETF-analist Elisa Piscopiello bij L&G analyseert de drijvende krachten achter de sterke prijsstijging van goud en waarom gouddelvers glanzende winsten kunnen boeken.