Mickey Mouse, Warren Buffett en trends ontdekken Robert Seawright over de kunst van trends ontdekken. Hij dankt Warren Buffett voor een gouden tip. 22 januari 2025 08:00 • Door IEXProfs Redactie Walt Disney durfde het in 1993 aan om voor het eerst in bijna 40 jaar een honderdjarige obligatielening uit te geven. Door sommige beleggers werden de obligaties belachelijk gemaakt. Disney had ze romantisch gedoopt als Sleeping Beauty Bonds, omdat je er slapend rijk mee kon worden. De sceptici veranderde dat in Mickey Mouse-obligaties. Een van hen was Bill Gross van Pimco, die toen nog bekend stond als de Bond King. Hij beheerde het grootste obligatiefonds ter wereld. Volgens Bob Seawright, CIO van Madison Avenue Securities, maakte Disney misbruik van de toen lage lange rente. Dat schrijft hij in zijn blog The Better Letter. “Er waren echter ook pensioenfondsen met langlopende verplichtingen die het wel interessant vonden. Vandaar dat de emissie ondanks alle kritiek toch een behoorlijk volume kreeg van 300 miljoen dollar." En wat was die rente dan? De obligatie had een coupon van 7,55% met een looptijd tot 15 juli 2093. De obligatie was eenmalig opzegbaar in 2023 tegen een koers van 103,02 dollar. De obligatie bracht destijds een procent meer rente op dan een 30-jarige Amerikaanse staatsobligatie. Kwestie van timing Het was zoals gezegd de eerste 100-jarige obligatie in de VS sinds Coca-Cola in 1954. Het was vanuit Disney gezien geen gek idee. Dat had te maken met de uitgangspositie. De VS en de wereld kwamen uit een periode met hele hoge en volatiele rentes. 10 jaar ervoor had de Fed de korte rente nog vastgelegd op 20%. Er was veel angst in de markt dat de inflatie en rente elk moment weer konden oplaaien. Disney had het met zijn timing nog iets slechter kunnen doen, want het rendement op een 30-jarige Treasury steeg een jaar later nog een keer tot ongeveer 8%. Maar daarna ging het in een lange beweging naar beneden. De pensioenfondsen die zo gek waren om in te stappen, hebben met andere woorden een gouden slag geslagen, want met een rendement van 7,55% per jaar bij een lage inflatie, hebben ze het beter gedaan dan menig aandelenbelegger. De truc van Buffett De Disney-obligatie geeft voor Seawright aan hoe makkelijk het is om situaties volledig verkeerd in te schatten. Beleggers die zich daartegen weten te beschermen, zijn voor hem de ware koningen op de beurs. Een van zijn helden is de godfather van het value-beleggen, Warren Buffett. Seawright vertelt een anekdote over de eerste ontmoeting tussen Buffett en Bill Gates (Microsoft) in 1993. Gates was onder de indruk van iets dat Buffett hem toevertrouwde. Buffett legde uit dat hij een vast ritueel heeft dat hij met enige regelmaat uitvoert. Hij kiest een jaar, bijvoorbeeld 1970, en kijkt wat toen de 10 grootste bedrijven waren. Vervolgens schiet hij een bepaalde periode naar voren, bijvoorbeeld 20 jaar, en kijkt wat er veranderd is. De reden waarom hij dat doet is om trends te spotten. Belangrijke trends Als je dat voor een heleboel jaren doet, dan zie je hoe snel de lijst verandert. Wat het Seawright leert is dat: Het moeilijk is om aan de top te blijven. De bredere economische ontwikkeling is heel belangrijk. Dat de Amerikaanse Top 10 beursbedrijven in 1980 bijvoorbeeld vooral uit olieconcerns bestond, had vrijwel één-op-één te maken met de door Opec en conflicten in het Midden-Oosten veroorzaakte oliecrises. De snelheid waarmee de samenstelling van de S&P verandert, neemt steeds verder toe. Vroeger was de VS een echt productieland. Dat is niet meer zo. In de laatste decennia is de groei van technologiebedrijven fenomenaal, en dan met name informatietechnologie. Retail speelt altijd een rol, maar de dominante namen veranderen constant (nu Amazon). Politiek en wetgeving kunnen grote gevolgen hebben. AT&T – wiens monopolistische macht gebroken werk - is een van de beste voorbeelden. Normen en waarden kunnen ook grote invloed hebben. Tabaksconcern Philip Morris als een van de grootste bedrijven valt nu bijvoorbeeld nauwelijks nog voor te stellen. Smaken van mensen veranderen. Het is belangrijk dat voedingsconcerns zich aanpassen en mee ontwikkelen. Coca-Cola is een bedrijf dat daar tot nu toe altijd goed in is geslaagd. Wie kijkt naar de meer recente ontwikkelingen, zoekt het dus in AI en schone technologie-sectoren. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 05 feb Nee, water is het nieuwe goud Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."
Impactbeleggen 05 feb Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."
Impactbeleggen 28 nov Het enorme potentieel van nature-based finance Hadewych Kuiper van Triodos IM breekt een stevig lans voor nature-based financieringen. Het is volgens haar de enige manier om de afbraak van de natuur te stoppen. Daarnaast biedt het ook financieel rendement.
Opinie 22 okt Financiële sector is het probleem én de oplossing voor de natuur Volgens Hadewych Kuiper van Triodos IM kan de klimaatcrisis alleen worden gekeerd als we de natuur weten te herstellen. Daarvoor is de financiële sector dringend nodig. Winstgevende duurzame projecten liggen voor het oprapen.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.