Hoge inflatie hoeft geen pijn te doen Hoe risicovol is hoge inflatie voor uw beleggingsportefeuille? Voor het antwoord op deze vraag legde Fidelity International de Amerikaanse inflatiecijfers en beleggingsrendementen van de afgelopen 100 jaar naast elkaar. Capital Group selecteerde alvast de sectoren met het sterkste prijszettingsvermogen waarmee aandelenrisico's kunnen worden beperkt. 11 november 2021 08:00 • Door Rob Stallinga Wat blijkt? Aandelen en obligaties doen het altijd goed bij een dalende inflatie. Stijgende inflatie pakt voor obligaties minder goed uit. Uitzondering is de geweldige prestatie van aandelen als de inflatie laag is en stijgt. Reden van deze outperfomance is dat het inflatieregime dan duidt op de beginfase van een economische opleving. Voor bedrijven is dat altijd gunstig, dus voor aandelen ook. Klik op de afbeelding voor een grote versie Huidige situatie Maar wat te denken van de inflatiesituatie van meer dan 3% in veel grote economieën, waaronder de VS? De geschiedenis vertelt dat beleggers dan middelmatige reële rendementen van aandelen en obligaties kunnen verwachten. Belangrijker is echter hoe de inflatie zich verder ontwikkelt. Beleggers met een 60-40-portefeuille behaalden een gemiddeld reëel rendement van 3,6% per toen de inflatie hoog en dalende was, maar verloren gemiddeld 4,2% per jaar toen de inflatie hoog en stijgende was. Dit keer is het anders De geschiedenis is uiteraard geen perfecte gids voor de toekomst en er is volgens Fidelity International één specifieke reden om te denken dat het deze keer anders zou kunnen zijn. De reële obligatierendementen staan namelijk sterk onder druk. Aandelenrendementen zijn over het algemeen beter wanneer de reële rendementen laag zijn, ongeacht het inflatieregime. De enige uitzondering is wanneer de inflatie hoog is en toeneemt, waardoor beslissingen van centrale banken over het geven van prioriteit aan prijsstabiliteit of groei des te belangrijker worden. Ofwel, monetaire verkrapping is dan aan de orde en dat is iets waar de financiële markten beducht voor zijn. Prijszettingsvermogen in de strijd tegen inflatie Mocht inflatie bedrijven pijn gaan doen, dan kan volgens Capital Group een actieve selectie van bedrijven met een sterk prijszettingsvermogen de aandelenrisico's beperken, aldus portfoliomanager Diana Wagner van Capital Group in de publicatie Pricing power can help companies fight inflation. "Deze bedrijven kunnen gestegen kosten doorberekenen aan hun klanten, en zo hun winstmarges beschermen." Wagner noemt vier sectoren waar dergelijke bedrijven te vinden zijn. Te weten: 1. Gezondheidszorg"In de afgelopen 20 jaar zijn de kosten in de VS voor gezondheidszorg ongeveer 2,5 keer zo snel gestegen als de Amerikaanse inflatie, zoals gemeten door het PCE-inflatiecijfer dat door de Amerikaanse centrale bank wordt gevolgd." Klik op de afbeelding voor een grote versie 2. Halfgeleiders"Het klassieke verhaal van een stijgende vraag en een beperkt aanbod. Door de consolidatie in de halfgeleiderindustrie zijn een paar dominante spelers overgebleven met prijszettingsvermogen in gespecialiseerde gebieden van de markt." Klik op de afbeelding voor een grote versie 3. Dranken"Het vermogen om prijzen te verhogen zonder ernstige repercussies verschilt niet alleen van sector tot sector, maar ook binnen sectoren. In de voedings- en drankenindustrie kunnen drankenproducenten hogere kosten bijvoorbeeld beter doorberekenen aan de consument dan veel voedingsbedrijven. Dat komt omdat de drankenindustrie wordt gedomineerd door een paar spelers met een sterke merkbekendheid." 4. Videogames"Een uitstekend voorbeeld in deze sector zijn de inkomsten uit gratis spelletjes zoals Apex Legends van Electronic Arts en Fortnite van Epic Games. Free-to-play games genereren inkomsten via advertenties, waarvan de prijs kan worden verhoogd als de kosten stijgen, en via in-game aankopen. Spelers betalen voor virtuele kleding, wapens en andere benodigdheden voor hun spelfiguren.De makers van deze spelletjes kunnen de prijs daarvoor naar eigen goeddunken vastleggen." Klik op de afbeelding voor een grote versie Rob Stallinga is financieel journalist. De informatie in zijn artikelen is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Impactbeleggen 08:00 Nee, water is het nieuwe goud Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."
Impactbeleggen 08:00 Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."
Impactbeleggen 28 nov Het enorme potentieel van nature-based finance Hadewych Kuiper van Triodos IM breekt een stevig lans voor nature-based financieringen. Het is volgens haar de enige manier om de afbraak van de natuur te stoppen. Daarnaast biedt het ook financieel rendement.
Opinie 22 okt Financiële sector is het probleem én de oplossing voor de natuur Volgens Hadewych Kuiper van Triodos IM kan de klimaatcrisis alleen worden gekeerd als we de natuur weten te herstellen. Daarvoor is de financiële sector dringend nodig. Winstgevende duurzame projecten liggen voor het oprapen.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.