Fintech is niet de holy grail Maar grootbanken zitten met te oude ICT-systemen en een enorm imagoprobleem, aldus Michel Alofs van Optimix. 15 januari 2016 09:45 • Door IEXProfs Redactie “De technologische schok die de sector zal meemaken, zal als eerste massief voelbaar worden in de retailmarkt, waarna het ook de luxemarkt zal raken," zegt directeur Michel Alofs van Optimix over de opkomst van fintech. "Door regelgeving en technologie zullen banken binnen een paar jaar alle klantgegevens – als de klant erom vraagt – moeten doorgeven aan derde partijen, die de gegevens vervolgens in coole apps samenbrengen. Het Nederlandse Moneyer doet dat nu al." "Dit heeft enorme consequenties voor het directe klantcontact en de cross sell-mogelijkheden van financiële instellingen. De bank als one-stop-shop is passé. Financiële instellingen worden productschuivers waarbij een product, zoals betalen of sparen, excellent zal moeten zijn om verkocht te kunnen worden.” “Als Google en Apple slim zijn, betreden ze de financiële markt. Belangrijk daarvoor is schaal en vertrouwen. Dat zit met deze internetgiganten wel goed. Mijn kinderen vinden Apple cooler dan ING of Rabo. Daar hebben ze niets mee. Ik vraag me af of beide banken over vijftien jaar nog wel bestaan. Ook omdat zij met het probleem van te oude ICT-systemen zitten. Het is lastig om die up-to-date te krijgen. Daardoor dreigt het gevaar dat ze worden ingehaald door nieuwe fintechbedrijven. De uitstroom van personeel uit traditionele bancaire dienstverlening gaat dan ook gewoon verder.” Geen holy grail “Interessant is wat fintech met beleggen gaat doen. Eén ding weet ik zeker: ook Fintech is niet de holy grail van beleggen. Geen quant of platform is in staat structureel door de tijd heen het beter te doen dan de markt. Dat is nu zo, en dat zal in de toekomst niet anders zijn." "Als beleggen zo simpel zou zijn, dan zouden we al lang out of business zijn en zouden quantbeleggers vele malen superieur zijn. Als iets succesvol is en iedereen volgt, dan is het succes onmiddellijk voorbij. Zo werkt dat in de financiële wereld. Technologie helpt wel het beleggingsproces inzichtelijker te maken en beter te structureren." "Waar fintech écht het verschil maakt, is in de communicatie met de klant. Hierin zit de echte revolutie en toegevoegde waarde. Maar de klant moet dus niet verwachten dat door techniek de beleggingsresultaten beter worden. Daarin moet ik hem teleurstellen.” Nieuwe toetreders “Bij Optimix volgen wij deze ontwikkelingen op de voet en wij hebben het voordeel dat wij een nichespeler zijn, waarbij persoonlijk contact belangrijk is. Dat zal nog heel lang zo blijven, verwachten wij. Maar we mogen niet de fout maken dat we de technologische ontwikkeling bagatelliseren. Fintech heeft invloed op de hele industrie en zal sommige processen wezenlijk anders maken." "Uiteindelijk is het ons doel om als vermogensbeheerder goed voor het geld van de klant te zorgen en dat in een persoonlijke context. Daar moet ICT en de nieuwste fintech-ontwikkelingen ons bij helpen. Dit bepaalt dus onze investeringsagenda voor de toekomst. Een vermogensbeheerder die daar geen budget voor heeft, zal het snel voor gezien moeten houden." "In die zin twijfel ik aan de levensvatbaarheid van de hele kleine vermogensbeheerders. Die hebben ook te veel key-man-risk. Zoals Optimix ooit is begonnen, begin jaren tachtig, zal nu niet meer kunnen. Nieuwe toetreders zullen komen uit de hoek van fintech. Die kunnen snel opschalen naar de massa. En als ze succesvol zijn, worden ze een prooi van de grootbanken. In die zin lijkt de financiële wereld op de biotechsector.” "De toekomst van Optimix wordt natuurlijk ook bepaald door de volgende generatie partners. Ik verwacht niet dat zij onze specifieke manier van beleggen – geënt op de wijze waarop institutionele beleggers werken – zullen veranderen. Maar om te blijven bestaan, zullen onze communicatie met de klant op alle manieren cool en functioneel moeten zijn, volledig geïntegreerd en klaar voor de volgende generatie van klanten, de kinderen van onze huidige klanten.” Dit interview is onderdeel van IEXProfs Dossier Nieuw Beleggen uit IEXProfs magazine nummer 31, 2015. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 05 feb Nee, water is het nieuwe goud Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."
Impactbeleggen 05 feb Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."
Impactbeleggen 28 nov Het enorme potentieel van nature-based finance Hadewych Kuiper van Triodos IM breekt een stevig lans voor nature-based financieringen. Het is volgens haar de enige manier om de afbraak van de natuur te stoppen. Daarnaast biedt het ook financieel rendement.
Opinie 22 okt Financiële sector is het probleem én de oplossing voor de natuur Volgens Hadewych Kuiper van Triodos IM kan de klimaatcrisis alleen worden gekeerd als we de natuur weten te herstellen. Daarvoor is de financiële sector dringend nodig. Winstgevende duurzame projecten liggen voor het oprapen.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.