Actief beleggen wordt actiever Van actieve managers zal meer dan nu verwacht worden dat ze uitgesproken keuzes maken, aldus Jan Lodewijk Roebroek. 14 januari 2016 14:00 • Door IEXProfs Redactie Nee, de kern van beleggen zal niet wezenlijk veranderen, denkt Jan Lodewijk Roebroek (foto), hoofd van BNP Paribas IP Nederland. Het klassieke duo rendement en risico zal volgens hem ook over twintig jaar bepalend zijn bij het nemen van beleggingsbeslissingen. Passief beleggen zal actief beheer wel verder in het nauw drijven, totdat er een evenwicht is ontstaan, zegt hij. “Beide beleggingsvormen krijgen meer concurrentie van een derde beleggingsvariant, die er tussenin hangt: smart bèta. Die beleggingsvorm zal ook belangrijk worden.” De toenemende populariteit van producten, die gewone en slimme indices nabootsen, heeft zo zijn gevolgen voor de actieve manager. Roebroek: “Wie actief is, zal ook echt actief moeten zijn. Van actieve managers zal meer dan nu verwacht worden dat ze uitgesproken meningen hebben en dito keuzes maken. De verschillen tussen actief en passief zullen groter worden.” Daarnaast verwacht Roebroek extra belangstelling voor absolute return-oplossingen. Het zou hem ook niet verbazen als de institutionele markt meer oog krijgt voor alternatives. “En uiteraard wordt duurzaam beleggen onderdeel van het dna van elke assetmanager. Omdat we in onze dienstverlening contact moeten houden met de maatschappelijke omgeving. Duurzaamheid is daar onderdeel van.” Van brochures naar tools Niet dat Roebroek het toekomstige belang van slimme digitale software wil bagatelliseren, maar hij verwacht niet dat het de markt op zijn kop zal zetten. “Door software kunnen assetmanagers doelgerichte adviezen aan eindklanten geven. Het kan ook ingezet worden om platforms te bouwen waar het contact met klanten wordt gelegd. Voor particulieren loopt ons vermogensbeheer nu nog via de banken. Waarom zouden we niet direct digitaal toegang hebben tot de eindklanten? Of zouden we met hen contact leggen via een digitaal platform? In contact en adviezen liggen voor fintechbedrijven grote mogelijkheden.” Nu al gebruikt BNP Paribas IP digitale rekenmodellen, die eindklanten vertellen wat producten kunnen betekenen. De aloude statische brochures kunnen daarmee de prullenbak in. Pardon, hoeven niet langer te worden gedrukt. De digitalisering zal volgens Roebroek zeker effect hebben op het beleggingsadvies aan minder vermogenden. “Voor deze groep zullen er modelmatige standaardoplossingen komen, die zeker niet minderwaardig zullen zijn.” Voor vermogende klanten zullen digitale tools vooral de informatieverstrekking verbeteren. Roebroek kan zich verder voorstellen dat klanten meer inzicht willen hebben in hun beleggingen. In een wereld die transparanter wordt en waarin de klant mondiger is, kunnen beleggingshuizen dat aspect niet verwaarlozen. “Als rendementen tegenvallen, zullen we onze inspanningen moeten verdubbelen. Ook zullen we ons meer dan nu direct tot de eindklant richten, via webinars bijvoorbeeld. Zo bereiden we ons voor op de toekomst.” Kraamkamer Nederland Onderwijl kijkt de rest van de wereld naar de ontwikkeling van het Nederlandse beleggingslandschap. “Dat landschap is behoorlijk competitief,” zegt Roebroek. “ De margedruk is hoog vergeleken met andere landen. Nederland wordt gebruikt als een kraamkamer voor nieuwe producten.” De digitale informatisering zou volgens Roebroek vooral heftige gevolgen kunnen hebben voor de Nederlandse retailmarkt. Die markt wordt nu nog beheerst door de drie grootbanken. “Digitalisering zou een disruptive effect kunnen hebben.” Aan de institutionele kant verwacht Roebroek consolidatie. “Je doet mee met de grote wereldspelers of je bent een succesvolle nichespeler. Daar tussenin is straks niets meer. Tien jaar geleden was een beleggingshuis met 150 miljard onder beheer al een global player. Nu moet je al veel groter zijn, en straks al helemaal.” Dit interview is onderdeel van IEXProfs Dossier Nieuw Beleggen uit IEXProfs magazine nummer 31, 2015. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 05 feb Nee, water is het nieuwe goud Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."
Impactbeleggen 05 feb Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."
Impactbeleggen 28 nov Het enorme potentieel van nature-based finance Hadewych Kuiper van Triodos IM breekt een stevig lans voor nature-based financieringen. Het is volgens haar de enige manier om de afbraak van de natuur te stoppen. Daarnaast biedt het ook financieel rendement.
Opinie 22 okt Financiële sector is het probleem én de oplossing voor de natuur Volgens Hadewych Kuiper van Triodos IM kan de klimaatcrisis alleen worden gekeerd als we de natuur weten te herstellen. Daarvoor is de financiële sector dringend nodig. Winstgevende duurzame projecten liggen voor het oprapen.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.