Vergeet blue bonds niet T. Rowe Price breekt een lans voor de handel in blue bonds. "Zonder beleggingen in een gezonde zee zullen we de klimaatdoelen niet bereiken." Verduurzaming van de scheepvaart is daarbij key. 15 oktober 2024 08:00 • Door IEXProfs Redactie Veel institutionele beleggers kopen green bonds om de opwarming van de aarde tegengaan. Het is een effectieve manier om de groei van hernieuwbare energie te betalen. Maar volgens T. Rowe Price moeten zij de watergerelateerde economie – de blue economy – vooral niet negeren. Zee is van levensbelang Om met een paar harde data te openen: Vijftig procent van onze zuurstof wordt door de zee gegenereerd. Dat is één op de twee ademhalingen. De zee fungeert daarnaast als een groot opvangreservoir van CO2. Het absorbeert minstens 30% van de wereldwijd uitgestoten CO2. Deze belangrijke taak wordt uitgevoerd door fytoplankton, dat CO2 filtert en absorbeert en zuurstof produceert. Echter, door verzuring van de zeeën en oceanen als gevolg van vervuiling, wordt deze capaciteit verminderd. Dit heeft een rampzalige impact op zowel de CO2-opname als het maritieme ecosysteem. De zee is ook een belangrijke voedselbron voor mensen en dieren en een essentieel onderdeel van de wereldeconomie. “Toch verwaarlozen we de zee en wordt er te weinig geïnvesteerd in oplossingen en behoud. Blue bonds (blauwe obligaties), een subcategorie van green bonds, richten zich specifiek op waterthema’s en zijn daarmee bijzonder effectief in het financieren van watergerelateerde projecten. Dat geldt met name voor verduurzaming van de scheepvaart", zegt Willem Visser, Impact Portfolio Manager bij T. Rowe Price. Dus investeren in duurzame scheepvaart De scheepvaartsector is het kloppende hart van de wereldeconomie. Ongeveer 90% van de wereldhandel (qua volume) wordt over zee vervoerd, wat scheepvaart onmisbaar maakt voor mondiale toeleveringsketens. Hoewel scheepvaart de meest koolstofefficiënte maniere van transport is, zorgt de enorme omvang van het wereldwijde maritieme verkeer ervoor dat de sector verantwoordelijk is voor ongeveer 3% van de wereldwijde broeikasgasemissies. Visser: "Beleggen in de verduurzaming van scheepvaart helpt het klimaat op twee manieren. Ten eerste beperkt het de CO2-uitstoot van de scheepvaart. Het tweede aspect is echter nog belangrijker: duurzame scheepvaart draagt bij aan het gezond houden van de zee – niet alleen door de CO2-uitstoot te beperken, maar ook door vervuiling tegen te gaan. Schonere schepen en havens verminderen het lozen van olie en andere schadelijke stoffen in het zeewater." Willem Visser Voorbeeldprojecten Het Deense energiebedrijf Ørsted was een van de eerste bedrijven die in 2023 een blue bond uitgaf. Veertig procent van de opbrengst is toegewezen aan duurzame scheepvaart met behulp van groene e-methanol en 60% aan herstel van mariene ecosystemen. Zo plant Ørsted koraalriffen onder offshore windparken, en dat gebied is nu een broedplaats geworden voor verschillende diersoorten. Dergelijke investeringen helpen ook om de biodiversiteit te beschermen." T. Rowe Price en APG hebben beide geld gestoken in dit project. Een andere belangrijke mijlpaal in 2023 was de komst van de Laura Mærsk, 's werelds eerste containerschip die op groene methanol kan draaien. De grootste bijdrage aan netto nul in 2050 komt volgens Visser van het overstappen naar andere brandstoffen. "Helaas neemt de vervangingscyclus van schepen nog zeker tientallen jaren in beslag." Meer investeerbare projecten nodig De scheepvaart is strategisch goed gepositioneerd om klimaatverandering aan te pakke. Het zou volgens Visser een leidende rol kunnen spelen in de transitie naar een koolstofvrije economie, zeker als beleggers meedoen. "Beleggers kunnen een grote rol spelen met blue bonds, door meer duurzame scheepvaart, havens en projecten te financieren die de zee gezond houden." Er is echter nog steeds een tekort aan investeerbare projecten. Visser: "Bij T. Rowe Price hebben we ons gecommitteerd aan het helpen laten groeien van de blue bond-markt. We moedigen bedrijven aan projecten te initiëren en deze blauwe obligaties uit te geven. We zorgen dan voor gedeeltelijke financiering van deze projecten en stimuleren daarmee andere investeerders om te volgen." De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 10 apr Pictet AM zag de S&P nog 10% extra dalen Omdat een recessie in de VS nadert, neemt Pictet AM het zekere voor het onzekere. Tenminste, dat was de verwachting vóór de plotselinge draai van president Trump gisteravond. De handelsoorlog van de VS met de wereld is teruggebracht tot 'slechts' met China.
Assetallocatie 09 apr Oase van rust Van de volatiliteit die de aandelenmarkt momenteel treft, heeft Rutger Brascamp, hoofd hypotheken van Aegon AM, duidelijk geen last. “Beleggen in hypotheken is een hele steady business. De verliezen zijn extreem laag.” Is er dan niets wat hij vreest?
Assetallocatie 09 apr Een volledige handelsoorlog of een beperkt conflict? Volgens Greg Hirt, Global CIO Multi Asset bij Allianz Global Investors, zijn dat de twee mogelijke scenario’s waar we rekening mee moeten houden. Wat zijn de beleggingsimplicaties?
Assetallocatie 07 apr Fifty-fifty kans op Amerikaanse recessie De kans op een recessie in de VS is na "Liberation Day" gestegen van 35% naar 50%. Volgens Jeffrey Schulze van ClearBridge is diversificatie de enige free lunch voor beleggers tijdens de onzekere maanden die voor ons liggen.
Opinie 06 apr Zoek dekking! De sombere reacties van DWS en Goldman Sachs op de Amerikaanse tarievenoorlog en de mondiale aandelenpaniek. Hoe verder? Waarin te beleggen?
Assetallocatie 03 apr Goudprijs nog niet aan plafond als onzekerheid aanhoudt Senior ETF-analist Elisa Piscopiello bij L&G analyseert de drijvende krachten achter de sterke prijsstijging van goud en waarom gouddelvers glanzende winsten kunnen boeken.