IEX Profs Dossier Nieuw Beleggen De toekomst is begonnen Waar gaat het met de beleggingsindustrie naartoe? Zetten slimme internetbedrijven ook deze sector naar hun hand, of weten bestaande partijen te overleven door zich slim en tijdig aan de nieuwe werkelijkheid aan te passen? Beleggingshuizen doen er verstandig aan nog eens goed na te denken over hun businessmodel. Is dat wel toekomstbestendig? Het zou namelijk tamelijk naïef zijn om te geloven dat de financiële sector immuun is voor de omwentelingen die in andere sectoren al hebben plaatsgevonden. Beleggingshuizen doen er verstandig aan nog eens goed na te denken over hun businessmodel. Is dat wel toekomstbestendig? Het zou namelijk tamelijk naïef zijn om te geloven dat de financiële sector immuun is voor de omwentelingen die in andere sectoren al hebben plaatsgevonden. Afgezien van de veranderingen die de voortschrijdende digitalisering veroorzaakt, krijgt de beleggingsindustrie ook nog eens te maken met strengere regelgeving en kritischere klanten. Het dwingt assetmanagers flexibeler te opereren en hun expertise op een nieuwe manier te verkopen. Opvallend is het vertrouwen van bestaande partijen in een goede afloop. Ergens wel te begrijpen natuurlijk, want zolang Apple, Google of een nog onbekende internetpartij zich niet hebben gemeld op het beleggingspodium moeten de huidige spelers het met elkaar uitzoeken. Aan de andere kant, zoiets als robo-advice gaat na de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk ook hier populair worden, zo is de verwachting. Ook de opmars van passief beleggen, traditioneel en smart, zal actieve beleggers verder in het defensief dwingen. Genoeg reden om aan de hand van gesprekken met mensen uit het veld de kansen en bedreigingen van de beleggingsindustrie in kaart te brengen. Particuliere valkuilen De lage en terugtrekkende rente dwingen particulieren te gaan beleggen. De vraag is echter: kunnen zij dat wel zelf? Lees meer... Robo-adviseur belegt nieuw geld Traditionele vermogensbeheerder is niet uitgespeeld: voorlopig trekken robo-adviseurs veel geld aan dat nog niet eerder is belegd. Lees meer... ING is niet bang voor fintech Bob Homan, hoofd van ING’s beleggingsoffice, en Ruud van Dusschoten, hoofd van ING’s private banking maken zich weinig zorgen over de toekomst. “In private banking zijn wij de challenger”. Lees meer... “Technologie zorgt niet voor outperformance” Directeur Michel Alofs van Optimix is blij dat hij geen retailbank bestuurt. En ook dat Optimix Vermogensbeheer groot genoeg is om te kunnen blijven investeren in IT. Lees meer... Lang leve disruptie! Veranderingen gaan snel en gaan steeds sneller. Paras Anand, hoofd Europese aandelen van Fidelity International, kan zich helemaal in die gemeenplaats vinden. Een sprekend voorbeeld volgens hem is Airbnb, dat zeven jaar geleden als een concept werd gelanceerd, maar inmiddels al 1,5 miljoen adressen in zijn bestand heeft. Daarmee is het aanbod van Airbnb twee maal zo groot als dat van hotelgigant Hilton Groep. Anand: “Als het met een bedrijf fout gaat, dan gaat het heel snel fout. De life cycle van een bedrijf wordt steeds korter.” Dat het voor bedrijven lastiger is om te overleven, is niet alleen toe te schrijven aan de verwoestende kracht van nieuwe technologieën, maar heeft ook te maken met een consument, die steeds kritischer is. Anand: “De invloed van social media is enorm. Nog niet zo lang geleden voelden mensen zich met elkaar verbonden door een merk. Daar zorgt nu de social media voor.” De snel veranderende wereld vraagt beleggers om nog meer dan nu naar de lange termijn te kijken en op zoek te gaan naar bedrijven, die over tien jaar nog zeker bestaan. Analyseren op basis van koerswinstverhouding alleen is volgens Anand in ieder geval geen aanrader. “De nieuwe realiteit dwingt beleggers om met nieuwe waarderingsmethoden te werken en het dwingt bedrijven om nog meer dan nu achter hun value proposition te staan.” Betere kosten Blogger Ben Carlson van A Wealth of Common Sense doet vier voorstellen om toekomstige beleggingsfees beter te laten aansluiten op de belangen van zowel assetmanager als klant. Als een fonds een bepaalde grootte heeft bereikt, krijgen de aandeelhouders een korting. de tegenwoordige realiteit is in veel gevallen het omgekeerde. Hedgefunds rekenen een managementvergoeding van 2% met daar bovenop een prestatievergoeding van 20%. Volgens Carlson is dat te veel van het goede. Hij pleit voor het een of voor het ander, maar niet voor allebei. Hij verbaast zich dat beleggers bereid zijn deze absurde bedragen te betalen. In het kader van eerlijk zullen we alles delen, ziet Carlson wel wat in een boeteclausule, als een fonds wordt opgeheven of grote verliezen lijdt. Dan zitten beide partijen gezamenlijk op de blaren. Niets zo vervelend als klanten die maar switchen tussen beleggingen. Daarom krijgen langetermijnbeleggers, korting als zij een fonds voor langere tijd trouw zijn. De wensen van generatie Y Amanda Young, hoofd responsible investing van Standard Life Investments (SLI), twijfelt er niet aan dat professionele beleggers in hun analyse meer dan nu rekening zullen houden met de ESG-aspecten van bedrijven. Niet zo zeer omdat dit de beleggingsrisico’s vermindert, maar vooral omdat de nieuwe generatie klanten dat eist. Young legt uit: “De aanstormende groep beleggers zijn de millennials, ook wel bekend als de Generatie Y. Zij, tussen de 20 en 35 jaar oud, beschikken nu al over een totale koopkracht van 300 biljoen dollar in Europa en de Verenigde Staten. Zij zullen de komende jaren meer verdienen en extra vermogen vergaren doordat zij zullen erven van hun rijke ouders, de babyboomers. Deze generatie denkt nu al na over het pensioen. Juist zij eisen dat pensioengeld op een verantwoordelijke manier wordt belegd. Zij zijn de eerste generatie van digital natives, die van alles op de hoogte is en tevens bezorgd is over de toekomst van onze aarde. Zij eisen dat bedrijven zich verantwoordelijk gedragen, altijd en overal.” Waarmee Young maar wil zeggen: als zo een belangrijke nieuwe klantengroep zulke duidelijke eisen stelt, dan heb je daar als vermogensbeheerder maar op in te spelen. "De kern van onze business blijft hetzelfde" Jan Lodewijk Roebroek, hoofd BNP Paribas Investment Partners in Nederland, ziet de markt op vele manieren veranderen, maar het duo Risico en Rendement blijft bepalend voor het nemen van beleggingsbeslissingen. Nee, de kern van beleggen zal niet wezenlijk veranderen, denkt Roebroek. Het klassieke duo rendement en risico zal volgens hem ook over twintig jaar bepalend zijn bij het nemen van beleggingsbeslissingen. Passief beleggen zal actief beheer wel verder in het nauw drijven, totdat er een evenwicht is ontstaan, zegt hij. “Beide beleggingsvormen krijgen concurrentie van een derde beleggingsvariant, die er tussenin hangt: smart bèta. Die beleggingsvorm zal ook belangrijk worden.” De toenemende populariteit van producten, die gewone en slimme indices nabootsen, heeft zo zijn gevolgen voor de actieve manager. Roebroek: “Wie actief is, zal ook echt actief moeten zijn. Van actieve managers zal meer dan nu verwacht worden dat ze uitgesproken meningen hebben en dito keuzes maken. De verschillen tussen actief en passief zullen groter worden.” Lees meer... Tien stellingen van Patrick Lemmens “De toekomstige consument heeft alleen nog de keuze tussen goedkope producten, die de index nabootsen, en beleggingen, waarin extra alpha wordt geboden, dus waarvoor meer fee kan worden gevraagd. Relatief dure fondsen, die de benchmark volgen, zullen verdwijnen.” “Iedere Nederlander heeft straks een pensioenrekening die wordt gebruikt om verplicht te sparen via een assetallocatiemodel met keuzemogelijkheden. Alles wordt DC. Sparen voor een pensioen gaat straks verder dan sparen voor een pot met geld. Waarom zouden mensen niet alvast de woonrechten kunnen kopen van een aangepast huis? Ik kan me ook voorstellen dat de combinatie van een pensioenrekening met digitale financiële planning een mooi model kan zijn.” “In de wereld van vermogensbeheer zal er altijd plek zijn voor partijen met toegevoegde waarde. Technologie helpt om te overleven door de kosten laag te houden.” “Fintech helpt de kosten op een lager niveau te brengen, maar verder heeft het nog niet al te veel innovatie gebracht in vermogensbeheerland. Robo-advice wordt nu enorm gehypt, maar is alleen nog maar levensvatbaar onder de paraplu van een grote partij, die de verliezen kan dragen. “Verwacht geen revolutie in de financiële wereld, want daarvoor zijn toezichthouders te streng. Zoiets belangrijks als geld leent zich niet voor experimenten.” “Alles wat geautomatiseerd kan worden, zal worden geautomatiseerd. In de financiële wereld zie ik grote kansen voor blockchain-technologie. De grootste banken werken al samen om ermee aan de slag te gaan.” “Behalve de komst van e-brookers heb ik nog geen financiële disruptors gezien. Apple en Google zie ik niet instappen. Daarvoor zijn de potentiële verdiensten te gering. Ook heeft het grote nadelen om een global significant financial institution te worden, want dan val je onder heftige regelgeving. Dat is de reden dat GE van zijn financiële afdeling af wilde. Ik denk eerder dat Apple of Google partnershipachtige modellen zullen aangaan.” “Big data? Er zijn partijen die op basis van twitter en zoekmachines aandelenkeuzes maken voor hun portefeuille. Als het werkt, wil iedereen het, dus dan werkt het niet meer.” "De Nederlandse beleggingsindustrie is fors verkleind. Ook Robeco is in buitenlandse handen. Ik ben bang dat die trend doorzet. Onze relatief strenge regelgeving is een handicap. Nederland zal daarom niet een plek zijn waar in de toekomst veel financiële dienstverlening te vinden zal zijn. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zullen hun regels aanpassen om hun dominante positie te behouden." "De Nederlandse financiële wereld is wel gezegend met de aanwezigheid van de rijk gevulde pensioenpotten. Daarvan zal altijd wel een deel in eigen land worden beheerd.” Patrick Lemmens is fondsmanager van Robeco New World Financials.